Optakt
At kende sin egen lyst,
at
kende sin krop og
at kende sine behov
er en livslang proces
og et stort personligt arbejde.
Sammenhængen tales der ikke så meget om, og det er de færreste,
der undervises i den.
Processen fordrer oftest målrettet indsats og kan hjælpes på vej
af indsigt.
Vi kan kalde det en opdagelsesrejse, hvilket umiddelbart lyder
tillokkende og dragende.
Tag derfor med karavanen på tur i 30 veloplagte beretninger
- lyder opfordringen.

Retten til lysten
Hvis kvinder kendte deres egne seksuelle behov, deres krop og
deres cyklus' betydning bedre, ville det være en klar win-win
situation. Både kvinderne selv og mændene ville blive langt mere
tilfredse. Det er udgangspunktet for denne bog, hvor kvinder i
forskellige aldre reflekterer over deres seksualitet og erotiske
side. Der stilles skarpt på gruppen af "kvinder" i al sin facetterede
mangfoldighed.
At piger og kvinder har ret til at føle et behov og en lyst og
til at udforske den seksuelle side af sig selv, er ikke en selvfølge.
Selv i Danmark er situationen ny. Vi er tilbøjelige til at glemme
den kendsgerning.
For blot hundrede år siden havde kvinder ikke stemmeret og de
var underlagt husbonden som bestemte over dem. Han kunne slå dem,
hvis det var det, han lystede. Der var i høj grad fokus på hans
umiddelbare behovstilfredsstillelse.
I nogle kulturer er man gået mere dramatisk til værks for at styre
kvinders udfoldelse og seksualitet. Ved omskæring og tabuisering
har nogle kulturer gjort de kvindelige kønsdele ufølsomme og forplantningen
til et mysterium.
Ind i mellem kan vi komme til at glemme, hvor hurtigt udviklingen
er gået i vores del af verden, og vi kan komme til at overse,
at der stadig er kulturelle efterslæb fra dengang. Dette er der
gode grunde til at være opmærksom på og til at tænke nyt i forhold
til. Dels for at give unge piger et så godt startgrundlag som
muligt for at få et fuldt og helt liv, dels for at kunne give
kvinder en mere afklaret holdning til seksualitet og erotik. Dette
indebærer at kunne manøvrere i det spændende og sprængtfyldte
territorium, som det seksuelle udgør.
Selv om der findes menneskerettighedskonventioner og kvindekonventionen
CEDAW, der sætter etiske rammer op for gruppen af kvinder overordnet
set, må hver enkelt kvinde selv finde ud af, hvilken position
hun vil indtage i gruppen af kvinder. Hun må ligeledes forholde
sig til, hvilke forventninger hun kan have til gruppen af mænd
og dermed til den enkelte mand.
Kvinder kan have stor glæde af at stille skarpt på sig selv som
gruppe: "Hvad betyder det at være kvinde?". Det kræver naturligvis
tid og overskud, hvilket er en mangelvare for mange. Hertil kommer,
at det kan være svært at vide, hvor man skal tage fat. En begyndelse
kan være at indsamle viden ved at udveksle erfaringer. Kvinder
plejer at være gode til at lytte og til at lære af hinanden. Men
da det seksuelle indtil videre typisk defineres som et privat
anliggende - vores erklærede frisind til trods - da har det ikke
ligget så lige for, som man skulle tro at tage denne erfaringsudveksling
i anvendelse.
Gennem årtusinder har det været mandens forståelse af den kvindelige
seksualitet, der har været dominerede i litteratur og kunst, og
kvinderne har påtaget sig de roller, det mandlige univers tildelte
dem.
Udfordringen i dag er, at kvinder finder fodfæste i deres egen
seksualitet, nu hvor vi har ret til at mærke og føle. Det er en
stor gave at deltage i perspektivskiftet og samtidig en opgave
at sætte pejlemærker op for de unge kvinder.
Det offentlige rum er fyldt med pornografisk materiale, hvor kvinder
sælger sig selv eller sættes til salg af andre. Samtidig er der
en strøm af reklamer med seksualiserede undertoner, der henviser
til muligheden for orgastisk nydelse - tilbuddene og forståelsesrammer
tilflyder os i en lind strøm. Disse massive påvirkninger kan gøre
det vanskeligt at få etableret en mere grundlæggende debat om
kvinders erotiske side, og om de processer, der skal til, for
at få den til at blomstre. Umiddelbart virker mere porno som et
alt for simpelt og helt forkert svar. Grunden til, at det kan
knibe med at komme i gang med personlighedsarbejdet er måske netop,
at det kræver en betydelig ekstraindsats at sætte sig ud over
denne indlejring og disse forståelsesmåder.
Bogen er således skabt for at få en konkret mulighed for at drøfte
og overveje pigers og kvinders forståelse af sig selv i en udviklingsproces,
hvor seksualitet og erotik har en dimension. Bogen vil give mulighed
for en forventningsafstemning og kan måske være med til at skubbe
på en udvikling til gavn og glæde for unge piger og kvinder. En
udvikling der i sidste ende også vil gavne mændene.
Der er nok stor forskel på den kvindelige og den mandlige seksualitet,
når alt kommer til alt. Derfor efterlyser vi forventningsafstemningen.
Samtidig er det værd at overveje, om det er formålstjenligt at
udtale sig med fasthed om det andet køns seksualitet. Hvis begge
køn deltog i debatten, ville indfaldsvinklerne givetvis blive
bredt ud, og alle ville blive klogere på et faktuelt grundlag.
Det er nærmest et dogme, at den mandlige seksualitet er aggressiv
og derfor svær at styre. Og voldtægt af kvinder i både krig og
fred forklares med mænds seksuelle udfarenhed. Det kan være svært
at forstå i en kvindelig optik. Har kvinder andre behov, der ikke
kan indpasses i denne aggressive seksualitet? Hvis ja, hvordan
ser kvindens tilsvarende side så ud? Det mangler der vist bud
på.

Den store udfordring er at holde fast i og udvikle debatten om
den naturlige og dragende lyst uden at ryge i den anden grøft.
Det vil sige, så vi undgår at komme til at støtte en institutionaliseret,
vulgær og pornografisk seksualitetskode.
Mange mænd giver udtryk for en fantasi om, at kvinder er konstant
villige og varme. Denne fantasi ønsker pornoindustrien at understøtte
og gøre til et faktum. Da det giver kulturelle point at bakke
op om villig-varmforestillingen, forsvinder andre historier nemt,
hvorfor store dele af gruppen af kvinder kan føle sig oversete
og nogle måske endda ekskluderet.
For 2500 år siden skrev den græske forfatter Aristofanes komedien
"Lysistrate". For nylig blev stykket sat op på Nørrebros Teater
i en moderne form under titlen "Kvindernes hævn". Stykket kredser
om, hvorledes den seksuelle spænding mellem kønnene bruges. Selv
så mange år efter stykkets tilblivelse er de spørgsmål der rejses
relevante. Styrer kvinder mænds handlinger via den seksuelle tiltrækning?
Og hvordan spiller magt og sex sammen kønnene imellem? Er piger
og kvinder bevidste om det spil og omkostningerne ved det?
I ligestillingens navn bliver vi ofte opfordret til at glemme
kønsforskellene og til at tænke i kønsneutrale baner. Tiden er
nok inde til at se mere nuanceret på konsekvenserne ved en sådan
tilgang og til at arbejde med et ligeværdsperspektiv i stedet.
Udviklingen i den vestlige verden, når det gælder kvindernes formelle
ligestilling med mændene, har betydet, at vi har forsømt at gennemtænke,
hvilke konsekvenser kravet om ligestilling har for det specifikt
kvindelige, for eksempel for den kvindelige seksualitet. Den nye
generation af kvinder fortjener et godt grundlag for at kunne
udvikle et så fuldt og helt liv som muligt.
De fleste er enige om, at der i dagens Danmark er tårnhøje forventninger
til piger og kvinder - ikke mindst fra dem selv. De skal, ud over
at være kloge og smukke, også kunne identificere deres egen lyst
og kende deres egne behov og grænser i en kvindelivsbane indeholdende
en månedlig cyklus og et potentielt moderskab.
Denne bog vil gerne hjælpe til, så processen bliver lettere at
begribe. Konkret består bogen af en række beretninger fra kvinder
med forskellig baggrund og forskellig alder. Alle de, som blev
kontaktet via netværket, gav udtryk for, at de syntes, at ideen
var god, og at temaet var centralt. For nogle gik det let at skrive,
for andre har det krævet styrke at stå frem og have en mening
eller dele en oplevelse. Mens andre igen følte det for grænseoverskridende
og privat og trak deres indleverede bidrag tilbage efter nærmere
overvejelse. Nogle blev stoppet af deres partner, som følte sig
hængt ud. Teksterne, som her er trykt, er på en måde blevet til
"against all odds" kan man sige.
De personlige beretninger og overvejelser gør det muligt at få
et indblik i den mangfoldige og mangesidede kvindelige seksualitet.
Der er tale om en mosaik, hvor den enkelte læser selv kan lægge
mønsteret. Det kan læses i beretningerne, at kroppen skal med,
og da den er unik, så er det også individuelt, hvordan krop og
hjerne spiller sammen. Ét er hvad din hjerne tænker, noget andet
hvad din krop oplever. Derfor vil bogen ikke være at betragte
som en kogebog med opskrifter.
Den seksuelle og erotiske dimension i tilværelsen beskrives som
en proces i et samspil mellem det indre og det ydre, og i teksterne
ses det, at lysten skifter i takt med kvindernes egen udvikling,
livsomstændighederne og livserfaringerne. Det er med andre ord
små bitte brikker, der udgør mosaikken. Historie, kultur og religion
spiller også ind i den proces. Hver har således sin egen seksualitet
og sin egen vej til at udvikle den erotiske side inden for nogle
rammer. Flere af beretningerne i bogen tager fat på dette.
Forberedelserne til bogen begyndte helt tilbage i 2001, så processen
har været lang. Undervejs blev vi mere og mere overbeviste om,
at bogen måtte skrives. Det var dog sværere, end de fleste medvirkende
havde troet, at få fingrene løftet hen til tastaturet - meget
sværere. Derfor udvidede vi i 2006 gruppen af deltagere og sendte
en invitation i omløb, hvor modtagerne blev opfordret til kun
at skrive én A4-side om sex, erotik og lyst ud fra et personligt
perspektiv. Det satte gang i skriveprocesserne, og dermed blev
bogens titel ligeledes skabt: "Den erotiske side". Vi modtog gode
og tankevækkende tilbagemeldinger, som kunne samles. Desværre
lykkedes det ikke at få beretninger med fra kvinder med en anden
etnisk oprindelse end nordisk, trods ihærdige forsøg og indbydelser.
Bogen blev en realitet, fordi så mange vedholdende støttede op.
En kæmpe stor tak for det. Også en stor tak for den principielle
opbakning fra jer, som af den ene eller den anden grund ikke kunne
skrive med, selv om ønsket var der.
Teksterne er placeret tematisk i fire kapitler. Flere af teksterne
kunne med rette siges at skulle være med i flere af de andre kapitler
også. Tematikken giver dog mulighed for at drøfte teksterne i
en vis sammenhæng. Derfor opdelingen. De kan dog sagtens læses
uafhængigt af hinanden.
Bogens billedside er skabt af fotograf og billedmager Sisse Jarner.
Billederne understøtter bogens historiske forankring, idet erotik
altid har været en væsentlig side af menneskers liv og forestillingsverden.
Reproduktion og nydelse har til alle tider været temaer, der på
den ene eller anden måde har trængt sig på. Vilkårene for at være
bevidste om temaerne og for at kunne blande sig i debatten har
naturligvis varieret og til en vis grad været afhængig af magt,
status og viden.
God fornøjelse
Pia Deleuran