”Tag
med karavanen på tur i 30 veloplagte beretninger!”
Sådan lyder redaktørens opfordring, så det
gjorde jeg. Det tog mig en eftermiddag. Så var jeg fremme.
Eller var jeg?
I
dag til morgen, hvor frostsneen breder sig ud over markerne foran
mit gamle hus, gik jeg i et langt varmt bad. Ingen tvivl om, at
den lille handy bog har min sympati. Hvem tør benægte
sympati for beretningernes formål: at ord-printe betydninger
af kvinders seksuelle behov, krop og cyklus?
I
begyndelsen var ordet! Det ord, som skaber, hvad det nævner!
Frit svævende i mit varme velduftende bad flimrer de to
sætninger gennem mit hoved med det våde hvide hår.
Hvordan skabes skabende ord og af hvem?
Bogen
er illustreret med Sisse Jarners fotos fra nogle indiske templer
i Khajurabo i det nordlige Madhya Pradesh. Som i eventyret lå
disse templer skjult i junglen 500 år, men blev genopdaget
i 1840. Sisse ser templernes stærkt erotiske udsmykning
som en visualisering af den gamle indiske bog, Kama Sutra. Hun
undrer sig over, at stort set alle de erotiske figur-scener befinder
sig uden på templerne, og at kun ganske få er inden
for. Endnu ved ingen, hvorfor de blev bygget i Chandella-rigets
storhedstid (900-1300). Hun opfatter deres udsmykning som tegn
på grænseløsheden i erotisk fantasi.
Jeg
føler mig skakmat. Hvor er jeg henne i forhold til konkrete
indiske figurer, grænseløs erotisk fantasi og 30
kvinders søgen efter nye ord og begreber til udtryk for
tidløs og ægte kvinde-krop-lyst?
Jeg
er i mit bad. Jeg er i min hud. Jeg sanser varmen, og mine tanker
flyver et lille bedårende tøse-ansigt i møde.
Synet af min datters bedste veninde, løftende tøse-barnet
ud af sit eget skød, varsomt støttende den spæde
krop i det varme vand i det store kar sammen med sin egen mand
i deres egen stue. Velkommen til verden! Først ved min
tredje datters fødsel kunne jeg selv løfte mit barn
frem. Først da kunne jeg hugsiddende som de irske Sheela-na-gig-figurer
følge mit eget køn udvide sig for barnets tilsynekomst.
Grænseoverskridende smerte! Vilde lyst til at tage vare
på, beskytte og ernære!
Min
alder er 7x10, støvets år! Jeg er på vej ind
i historiens store glemmebog. Men fordi jeg har været så
heldig at blive født og vokse op i et land i en del af
verden og i en tid, hvor sult og nød, krig og vold har
ligget i mindretalsafdelingen, er jeg med krop og sind parat til
at leve og være i verden endnu en snes år.
To
mænd har jeg haft. Nej, det er ikke sådan, jeg vil
sige det. To mænd har haft mig. Hver har fået 25 år
af mit liv, og jeg er oprigtigt i tvivl, om de også har
givet mig 25 år af deres. Begge var de min elskede, og ja,
vi havde erotiske oplevelser sammen. Begge mine mænd var
hvide, men i dag ved jeg, at skal der komme endnu en mand i mit
liv, skal han have mørk, blød og skinnende hud.
Synet af hud og menneskelig berøring hud mod hud er for
mig ubegribeligt bevægende og vildt sanseligt. Indtil da
er mine børn og børnebørn mit livs mest livgivende
omdrejningspunkter
Om
”elske” siger min etymologiske ordbog, at ordet er
en afledning af det oldnordiske elskr, der betyder at nære
kærlighed til, nære, frembringe, føde op, opdrætte,
…. Men jeg lades i stikken, når jeg slår op
på erotik. Det ord findes ikke her. På Wikipedia kan
jeg derimod læse, at erotik bruges om den sanselige del
af kærligheden, men også om den lidenskabeligt åndeligt
stimulerende del af kønslivet.
Så
måske er der noget, jeg har misforstået? Måske
er dette her bare for stort at fatte for min lille hjerne, og
måske ligger det bedst forvaret i tidløse fantasier?
Alligevel
takker jeg for de 30 beretninger. De fik da sat noget i gang.
I hvert fald i mig!
231108
Jytte i Næsby
Mob: 4010 4182, jaamvind@pc.dk
Sheela-na-gig
figurer er udhugget i sten og hovedsageligt fundet i irske kirker,
klostre og borgmure. Enkelte er fundet i Danmark, Frankrig, England
og Skotland. De dateres til 1100-tallet. Se fx Jørgen Andersen
The Witch on the Wall, København 1977. Kan slås op
på www.google.com . Siden 1999 har der her eksisteret et
Sheela Na Gig Project. Siden var sidst opdateret 180908. Jeg blev
opmærksom på dem i Irland i 1986 og medinddrog dem
i mit RUC-historieprojekt, modul 23, Mødre og Jordemødre.